Identiteitsfraude ligt op de loer

De NOS bericht over de uitdagingen die mensen ervaren in de digitale wereld. Om gebruik te kunnen maken van voorzieningen moet vaak online een formulier worden ingevuld. Mensen die onvoldoende kennis en ervaring hebben met het werken online, de genoemde digibeten, hebben daardoor een achterstand. Ze kunnen hierbij wel hulp gebruiken. Hulpverleners krijgen daardoor wel heel direct toegang tot persoonlijke informatie, zoals inlogcodes en wachtwoorden. Hiermee kunnen kwaadwillende digitale ondersteuners makkelijk fraude plegen.

Hulp aan digibeten schiet tekort, identiteitsfraude ligt op de loer

Hulpverlener Joost Wagenaar-Kaan krijgt veel privacygevoelige informatie onder ogen. Hij helpt ouderen met belangrijke computerzaken. “Ik zou zo identiteitsfraude kunnen plegen. Ik heb zelfs weleens je creditcardgegevens onder ogen gehad, dan had ik dus je bankrekening leeg kunnen plukken”, zegt de 26-jarige Wagenaar-Kaan tegen de 91-jarige Suzette de Hoog-Vogel.